(Taducido al castellano aquí)
Fa anys
que no vaig a les manifestacions de l'11 de setembre. Aquest any, quan vaig
començar a veure com s'estava plantejant, vaig dubtar de si hi aniria. Pocs
dies abans m'havia decantat per no afegir-m'hi, però al darrer moment hi hagués
anat. Com que era fora i encara no havia tornat a Barcelona vaig haver de fer
com el Presi: assistir-hi espiritualment.
Els
motius pels que havia decidit no anar-hi eren diversos. Tot i que la
convocatòria no partia directament del govern, el President l'havia fet seva,
encara que digués que no hi aniria, així que es podria entendre com un suport a
la política que està duent a terme, amb la que no combrego en la majoria d'aspectes.
En molts dels comentaris que anava veient, apareixia el discurs de què si
no hi hagués dèficit fiscal Catalunya se'n sortiria i, per tant, se'ns havien
de tornar els diners posats de més. Aquest argument sense matisos, legitimaria
als que tenen sous més alts a no pagar impostos si necessiten el quartos,
desentenent-se dels més desafavorits. Tampoc m'agradava que l'afirmació de
la catalanitat es convertís, massa sovint, en una negació de l'espanyolitat,
caient en els estereotips que tots hem sentit per les dues bandes. I no anem enlloc
posant més llenya al foc.
Però al
final es van afegir a la convocatòria prou sensibilitats diferents com per a que
em semblés que hi cabia assistir amb els matisos amb els que sí que em trobo
identificat. El motiu principal pel que hi hagués participat és dir-li al
govern del PP que no és lícit aprofitar la crisi per recentralitzar l'estat
de les autonomies, igual que no ho és per carregar-se l'estat del benestar.
Trobo inacceptable que, tenint una balança fiscal negativa de 16 mil milions
d'euros en un any, l'estat vulgui lligar el préstec de 5 mil milions d'euros a
una intervenció de les polítiques del govern català, més enllà dels aspectes macroeconòmics.
El que no es pot negar és que ara ens trobem en una
situació diferent del 10 de setembre, a banda dels motius per assistir-hi o no
que hagi tingut cadascú. El mateix 11 de setembre l'Iñaki Gabilondo va penjar
un vídeo (¿Independencia? Las cartas boca arriba) on demanava que cadascú es
posicionés. Estic d'acord amb ell. Una munió tant gran de gent no es pot
tractar com "un lío y una algarabía".
Tot i que
s'esperava força multitudinària, crec
que la manifestació va acomplir amb escreix l'objectiu dels organitzadors més
optimistes. Però els diferents partits haurien d'haver tingut en compte aquesta
possibilitat i n'hi ha alguns que sembla que els ha agafat bastant a contra
peu, sobre tot als d'àmbit estatal, més concretament a la part estatal d'aquests
partits.
Segons el meu punt
de vista, es segueixen cometent els errors de sempre des de les dues bandes.
Una part dels independentistes ho basa tot en un espoli per part de l'Estat, perquè pren més diners dels que torna. Aquest argument, sense més, ens hagués
impedit rebre ajuts de la Unió Europea durant tots aquests anys que hi hem
pertanyut. Si el matisem dient que l'aportació a la resta de l'Estat no ha
d'impedir que s'inverteixi en la mateixa mesura en Catalunya, ja s'entén més.
En aquest sentit, els exemples més clars són les d'infraestructures de
transports que tindrien molta incidència i se'ls dóna la mateixa prioritat que
a altres que seran deficitàries. Amb això no vull dir que aquestes darreres
s'hagin d'abandonar, senzillament, que s'han d'estudiar bé i donar-les-hi la
prioritat adequada.
De l'altra banda hi
ha arguments que em deixen descol·locat. Justificar que no es pot plantejar, ni
tan sols un referèndum sobre la independència de una part de l'Estat, perquè no
està contemplat a la Constitució ho trobo espectacular. Resulta que un estatut
referendat per Catalunya es pot tirar enrere perquè no és constitucional,
enlloc de modificar la Constitució per a que s'hi acomodi. En canvi, no hi ha problema en canviar-la en un tres i no res per incloure-hi un sostre en el deute de les
administracions i fixar la seva devolució com prioritària. O sigui, un
referèndum és paper mullat, però fer contents els mercats bé val que siguem
flexibles.
Fent una petita
cerca he trobat a la Constitució l'article 47:
Todos los españoles tienen derecho a disfrutar de una
vivienda digna y adecuada. Los poderes públicos promoverán las condiciones
necesarias y establecerán las normas pertinentes para hacer efectivo este
derecho, regulando la utilización del suelo de acuerdo con el interés general
para impedir la especulación.
La comunidad participará en las plusvalías que genere
la acción urbanística de los entes públicos.
Els que
s'escandalitzen de que no s'acompleixi la Constitució permeten que un banc que
ha especulat amb l'habitatge i al que se l'hi ha hagut de prestar diners de tots (i demanar diners a la UE amb
l'aval de tots), desnoni i deixi al carrer gent que ha quedat sense feina. Una
manera força estranya de vetllar per la Carta Magna, la veritat.
Aquests dies he anat
seguint notícies de diaris catalans i d'àmbit estatal. I també he anat veient
comentaris que deixa la gent: hi ha molts comentaris exaltats i
desqualificadors per les dues bandes.
També n'hi ha que es fan amb criteri i respecte. A més, suposo que els exaltats
són més propensos a expressar-se que els moderats, que els que dubten. Tant a
Catalunya com a la resta d'Espanya hi ha molta gent que sap parlar les coses.
De la mateixa manera que la majoria de catalans no persegueix als castellanoparlants,
la majoria de gent de la resta d'Espanya no ens veu com uns pocavergonyes que
no paren de queixar-se. Totes les postures són lícites si es defensen
respectant les altres. Defensar un encaix dins Espanya és tant lícit com creure
que tots estaríem millor si les relacions fossin d'igual a igual, dins la Unió
Europea.
Jo crec que el debat s'ha d'encetar. Si no ho fem com abans millor, la situació s'anirà podrint cada cop més i serà més difícil sortir-ne. Aquest procés
afectarà als interessos d'uns i altres. És més, per moltes previsions que es
facin i teories que es puguin establir, no se sabrà a qui beneficia o perjudica
la independència de Catalunya fins que no es produeixi, si és que aquesta acaba
sent la opció. En cas contrari quedarà en el terreny de la especulació.
En aquest debat caldrà tenir present que un tema com aquest té una
component emocional molt forta. Una persona que visqui a Catalunya pot
sentir-se catalana, espanyola, europea, d'una altra part d'Espanya (d'on sigui originària o
els seus ascendents, per exemple), etc. Aquests sentiments no són excloents:
algú pot sentir-se vinculat a tot i un altre sentir-se ciutadà del món, sense
arrels en cap d'aquests llocs. Tampoc totes les adscripcions han de ser igual
d'intenses: segurament alguna serà la predominant. Si volem sortir-nos d'aquest
embolic amb èxit, hem de tenir clar que els sentiments són els que són i que no
n'hi ha de millors o pitjors. Els que sí que s'han d'eradicar són els
sentiments anti- (anti-catalans i anti-espanyols, sobre tot, però també
anti-europeus, anti-"altres contrades", etc.).
L'altre punt important per a que el procés sigui profitós és que es puguin posar sobre la taula totes les opcions de forma
pacífica i dialogant. No es pot descartar res a priori, només pel fet que
contradigui una norma establerta o una situació a la que estem tots acostumats.
En aquest sentit, defensar la celebració d'un referèndum i anunciar que es farà
campanya en contra de la independència i a favor d'un altre model d'estat, ho
trobo una opció d'allò més coherent, perquè afronta la qüestió enlloc de soterrar-la.
Finalment, la
decisió s'ha de prendre de forma democràtica, potser amb unes eleccions plebiscitàries. Segurament un referèndum ho haurà de ratificar. Cal fixar les regles del joc. Però, al meu entendre, ha de decidir únicament la gent
que viu a Catalunya. La resta d'Espanya pot opinar igual que, amb molta menys
mesura, la resta de la Unió Europea, que també es veuria afectada. Però si es rebutgés la independència en un
referèndum estatal i a Catalunya hagués estat l'opció guanyadora, la situació
resultant seria inviable a molt curt termini i durant molt de temps, segons el meu punt de vista. No fer la consulta és
amagar el cap sota l'ala i donar peu a que cadascú segueixi llegint la voluntat
de la gent segons el seu propi criteri. Si es fa i Catalunya passa a ser un
estat, segurament és senyal de que l'encaix era massa difícil. I si el resultat
és que continua dins Espanya, l'adscripció haurà estat voluntària, i perdran
força els que treuen profit de confrontació, tant d'una banda com de l'altra.
I en tot això, què
votaria jo? No ho sé. Dependria en bona part del procés que se seguís per
arribar a la consulta, de les conseqüències que em semblés que tindria per a tots la
independència i del futur que s'albirés en cas de continuar a Espanya. Miraria
de ser el més objectiu possible i no barrejar-hi gaire els sentiments, encara que pot ser difícil adonar-se'n. Pel que
fa a la meva identitat, soc català. No em molesta ser espanyol, però tampoc és
per mi una prioritat seguir-hi sent com a estat. Està clar que comparteixo més amb la resta d'espanyols que amb la resta d'europeus. Soc europeu, especialment de la Europa
llatina. Des que la Unió Europea va agafar embranzida, una opció que veia plausible era que els estats anessin perdent protagonisme. D'una banda cap a la Comissió europea, per unificar polítiques. D'altra cap a les regions del que s'havia anomenat Europa de les regions, que constituirien un estament més proper als ciutadans. Em referia a això com aconseguir, no la "independència", sinó la "dependència directa" d'Europa, ja que les diferents regions d'Espanya i d'Europa passarien a relacionar-se directament, sense una dependència tant forta dels estats. Això havia quedat relegat, però em semblava que podia reactivar-se al forçar la crisi a una unificació de polítiques, primer monetàries, però després també en altres àmbits. Potser seria una solució no traumàtica, facilitadora de que no hi hagués vencedors ni vençuts, al haver arribat tots al mateix lloc, encara que per camins i motius diferents, segurament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada